Behoefte en gebruik

Magnesium is naast zuurstof en water de derde levensbehoefte van het lichaam .De behoefte aan magnesium is persoonlijk en afhankelijk van vele factoren Denk aan lichaamsgewicht ,levenstijl ,leeftijd en eventuele klachten,

Gemiddeld heeft een mens ongeveer 400 mg magnesium per dag nodig  dit word gehaald uit voeding :bananen, granen , noten, abrikozen en groenten zoals spinazie dit zijn voorbeelden van voeding met veel magnesium .Helaas eten we niet altijd voldoende van deze voedingsmiddelen dus ontstaat er een tekort in ons lichaam. Dit tekort kan alsmaar groter worden door bv ouder worden,fris ,koffie ,suiker, stress en sporten. Fosfaten die vooral in frisdrank zitten binden zich aan de magnesium waardoor het mineraal niet opgenomen kan worden door het lichaam .De cafaine van koffie en  thee zorgt ervoor dat de nieren extra magnesium nodig hebben , Bij stress gebruikt het lichaam wel 2 x meer magnesium dan normaal en veel sporten leidt tot extra uitscheiding van magnesium

Opname via de huid

Het tekort aan magnesium word vaak aangevuld met voedingssupplementen maar kan veel beter opgenomen worden via de huid ,dit is via  een groot wetenschappelijk onderzoek bewezen. De huid is transdermaal voor lichaamseigen stoffen. Via de haarzakjes en zweetkliertjes wordt de lichaamseigen stofmagnesiumchloride voor minimaal 90% opgenomen door de huid en dringt door tot op celniveau. zo kan je  acute problemen lokaal  behandelen bv spierpijn ,spierkramp,rusteloze benen of artrose. Je kan het via de huid ook nooit teveel gebruiken want als de cellen verzadigd zijn nemen ze simpelweg niets meer op.

In de beginfase van het gebruik van magnesium is het normaal dat je een tintelend gevoel op de huid ervaart. Spoel na een minuut of 10 dan gewoon de huid goed af om het gevoel te stoppen.